اندازه گیری

فرآیند تداعی اعداد با مقادیر و پدیده های فیزیکی است . اندازه گیری برای علوم امروز بسیار اساسی است. در مهندسی ، ساخت و ساز و سایر زمینه های فنی. و تقریباً در همه فعالیتهای روزمره. به همین دلیل عناصر ، شرایط ، محدودیت ها و مبانی نظری اندازه گیری بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. برای مقایسه سیستم های مختلف و تاریخچه توسعه آنها ، از سیستم های اندازه گیری بسیار استفاده می شود .

اندازه گیری ها ممکن است توسط حواس غیرمترقبه انسان انجام شود ، در این حالت آنها را اغلب تخمین می نامند ، یا به طور معمول ، با استفاده از ابزار ، که ممکن است از نظر پیچیدگی از قوانین ساده برای اندازه گیری طول گرفته تا سیستم های بسیار پیچیده طراحی شده برای تشخیص و اندازه گیری مقادیر انجام شود. کاملاً فراتر از توانایی های حواس ، مانند امواج رادیویی از یک ستاره دور یا لحظه مغناطیسی یک ذره زیر اتمی.

اندازه گیری با تعریف کمیتی که قرار است اندازه گیری شود آغاز می شود و همیشه شامل مقایسه با برخی از کمیت های شناخته شده از همان نوع است. اگر جسم یا مقدار قابل اندازه گیری برای مقایسه مستقیم در دسترس نباشد ، به یک سیگنال اندازه گیری مشابه تبدیل یا “مبدل” می شود. از آنجا که اندازه گیری همیشه شامل برخی از فعل و انفعالات بین جسم و مشاهده کننده یا ابزار مشاهده است ، همیشه یک تبادل انرژی انجام می شود ، اگرچه در برنامه های روزمره قابل چشم پوشی است ، اما می تواند در برخی از انواع اندازه گیری قابل توجه باشد و در نتیجه دقت را محدود کند.

ابزار و سیستم های اندازه گیری

به طور کلی ، سیستم های اندازه گیری شامل تعدادی از عناصر عملکردی هستند. برای تشخیص شی و محاسبه ابعاد یا فرکانس آن ، یک عنصر لازم است. سپس این اطلاعات توسط سیگنالهای فیزیکی به سراسر سیستم منتقل می شود. اگر جسم خود ، فعال باشد ، مانند جریان آب ، ممکن است سیگنال را تأمین کند. اگر منفعل باشد ، باید سیگنال را با تعامل یا با یک پروب انرژی مانند منبع نور یا لوله اشعه X یا با یک سیگنال حامل تحریک کند. در نهایت سیگنال فیزیکی با یک سیگنال مرجع از مقدار مشخص مقایسه می شود که به تناسب با دامنه اندازه گیری مورد نیاز تقسیم یا ضرب شده است. سیگنال مرجع توسط فرآیندی به نام کالیبراسیون از اجسام با کمیت مشخص شناخته می شود. مقایسه ممکن است یک فرایند آنالوگ باشد که در آن سیگنالها در یک بعد پیوسته به برابری می رسند. یک فرایند مقایسه جایگزین ، کمیت سازی با شمارش است ، به عنوان مثال ، تقسیم سیگنال به قسمتهایی با اندازه برابر و شناخته شده و جمع کردن تعداد آن قطعات.

یک نوع مهم اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل رزونانس یا فرکانس تغییر در یک سیستم فیزیکی است. این نوع از اندازه گیری با تجزیه و تحلیل هارمونیک تعیین می شود ، که معمولاً در مرتب سازی سیگنال ها توسط یک گیرنده رادیویی به نمایش گذاشته می شود. محاسبه یکی دیگر از مراحل مهم اندازه گیری است ، که در آن سیگنالهای اندازه گیری به صورت ریاضی ، معمولاً توسط نوعی پردازشگر آنالوگ یا دیجیتال ، دستکاری می شوند. پردازشگر ها همچنین ممکن است عملکرد کنترل در نظارت بر عملکرد سیستم را فراهم کنند.

اتاق کنترل ( تله متری )

سیستمهای اندازه گیری همچنین ممکن است شامل دستگاههایی برای انتقال سیگنالها در فواصل زیاد باشند ( تله متری ). همه سیستم های اندازه گیری ، حتی سیستم های بسیار خودکار ، شامل برخی از روش های نمایش سیگنال به یک ناظر است. سیستم های نمایش بصری ممکن است شامل یک نمودار کالیبره شده و یک اشاره گر ، یک نمایشگر یکپارچه روی یک لوله اشعه کاتد یا یک بازخوانی دیجیتال باشد. سیستم های اندازه گیری اغلب شامل عناصری برای ضبط هستند. یک نوع معمولی از قلم نوشتاری استفاده می کند که اندازه گیری ها را روی یک نمودار متحرک ضبط می کند. ضبط کننده های برق برای دقت بیشتر ممکن است شامل دستگاه های خواندن بازخورد باشند.

کیفیت محصول سازگار ، ایمنی ، بهینه سازی فرآیند و حفاظت از محیط زیست ، این تنها چند دلیل است که مدام اندازه گیری جریان صنعتی را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند. آب ، گاز طبیعی ، بخار ، روغن معدنی ، مواد شیمیایی برخی از مایعاتی هستند که باید روز به روز اندازه گیری شوند.

برگرفته از مقاله ای تحت عنوان ” اندازه گیری ” از وب سایت بریتانیکا

 

تماس با ما

فهرست
Shares
Share This