فلومتر داپلر

فلومتر داپلر

 

اصل عملیات

یک موج اولتراسونیک با یک زاویه از طریق دیواره لوله به مایع توسط یک کریستال انتقال بر روی مبدل نصب شده در خارج از لوله پیش بینی می شود. مقداری از انرژی توسط حباب ها یا ذرات موجود در مایع منعکس می شود و از طریق دیواره لوله به کریستال دریافت کننده برمی گردد.

 

اگر بازتابنده ها با سرعت سیال حرکت کنند ، فرکانس موج منعکس شده متناسب با سرعت جریان مطابق با اصل داپلر حرکت می کند. با ترکیب قانون اسنل و معادله داپلر ، سرعت جریان را می توان به صورت زیر تعیین کرد اگر V << C باشد.

فرمول

جایی که Δf = تفاوت بین فرکانس منتقل شده و دریافت شده.

fo = فرکانس انتقال

Ɵ = زاویه فرستنده و کریستال گیرنده با توجه به محور لوله

Ct = سرعت صدا در مبدل

ساخت فلومتر داپلر

فرستنده و بلورهای گیرنده هر دو در یک مجموعه واحد مبدل قرار دارند که در لوله نصب می شوند. تراز بندی کریستال توسط سازنده کنترل می شود.

کریستال فرستنده و کریستال گیرنده به طور جداگانه در دو طرف مخالف خارجی لوله نصب می شوند. تراز توسط یک مجموعه نصب شده حفظ می شود که موقعیت نسبی مبدل ها را همانطور که نشان داده شده حفظ می کند .

هنگامی که جریان فرآیند حاوی مقدار زیادی جامد است و سرعت ذرات جامد نزدیک دیواره احتمالاً کمتر از میانگین در یک نصب واحد مبدل است (که باعث خطاهای زیادی می شود) ، توصیه می شود از روش دو مبدل استفاده کنید. با استفاده از این روش ، تابش فراصوت منعکس شده از قسمتهایی از جریان جریان دریافت می شود.

برگرفته از متنی از وب سایت اتوماسیون فروم

تماس با ما

فهرست
Shares
Share This